Tannsykdommer
Behandling av periodontal sykdom (tannkjøttsykdom)

Periodontal sykdom er den vanligste infeksjonssykdom hos kjæledyr. På vår klinikk mener vi at behandling og forebygging av periodontal sykdom bør være en del av kjæledyrets årlige veterinæbesøk og er like viktig som årlig helseundersøkelse og vaksine. Flittig hjemmeprofylakse (daglig tannbørsting og/eller spesialdiett) og regelmessig profesjonell tannrengjøring hos oss, vil resultere i forbedret tannhelse. Det er en god investering som gir økt velvære og generelt bedre helse for din firbente venn.

Periodontal sykdom er en prosess der bakterier og plakk induserer en betennelsesprosess i tannkjøttet og støttevevet rundt tannen. Symptomene er dårlig ånde og rødt tannkjøtt. Gingivitt er betennelse som er begrenset til tannkjøttet. Gingivitt er reversibel og responderer godt på korrekt utført profesjonell tannrens.

Ubehandlet gingivitt kan utvikle seg til periodontitt, som involverer dypere støttestrukturer rundt tannrøttene. Sluttresultatet av periodontitt er tap av tannfestet og dermed blir tennene løse og kan falle ut. Gingivitt og periodontitt fører også til at bakterier kommer inn i blodbanen og kan bli transportert til andre organer i kroppen.

I motsetning til gingivitt, er ikke periodontitt reversibel. Målet for forebyggende behandling er å hindre utvikling av gingivitt til periodontitt.

Periodontal sykdom er vanligvis en progressiv tilstand. Gradering av sykdommen kan bidra til forbedret behandlingsplanlegging. Grad 1 er kun gingivitt uten festetap, mens Grad 2 involverer et beskjedent festetap (inntil 25 %). Grad 1 og 2 er godt egnet for behandling med profesjonell tannrens. Behandlingen foregår i full narkose og tar vanligvis 30-60 minutter i tillegg til tiden det tar å sovne og våkne fra narkose. Det er viktig at det renses omhyggelig under tannkjøttranden og ikke bare den synlige tannsteinen. Munnhulen er nå ren og eieren kan lettere holde den ren. Med flittig hjemmebehandling (se hjemmebehandling) kan tiden mellom profesjonell tannrens økes. Periodontal sykdom Grad 3 innebærer at 25-50% av tannfestet er borte og Grad 4 betyr at minst 50 % av tannfestet er borte.

Behandling av periodontal sykdom grad 3 og 4, er betydelig mer omfattende enn grad 1 og 2, og en eller flere av følgende prosedyrer er nødvendig:

• Rotplaning (fjerne plakk og tannstein langs tannroten under tannkjøttranden)
  • Kyrettasje (utskrapning av betent vev) under tannkjøttranden
  • Flappkirurgi/tannkjøttkirurgi
  • Vevsregenerering (benoppbygging)
  • Ekstraksjoner (tanntrekk)
  • Kontrollbesøk og rådgivning for hjemmetannpleie

Da alle tilfeller av periodontitt begynner med gingivitt er det viktig med tidlig, målrettet innsats. Dersom gingivitt kan forhindres ved vanlig hjemmeprofylakse og profesjonell tannrens, kan du forhindre utvikling av irreversibel periodontitt. Ved hjelp av tannrøntgen, lommedybdemåling av tannkjøttet og spesifikk behandling av periodontitt kan kjæledyret ditt bli kvitt kilden til smerte og infeksjon og deretter få tilbake god livskvalitet. Vi ser ofte eksempler på at når hunder og katter blir behandlet og kvitt sine tannproblemer, blir de mer aktive og lekne igjen.

NAVN PÅ ANNEN TANNSYKDOM

…En quote om f.eks en viktig del av tannpleie som fremheves her

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adi pisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis exercitation ullamco laboris nisiut aliquip ex ea commodo consequat. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adi pisicing elit, sed do eiusmod tempor.

mikhail-vasilyev-130018-kopi-kopi

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.